Nieuwe parkeeraanpak Stadscentrum Hoofddorp

De nieuwe parkeeraanpak zorgt voor genoeg parkeergelegenheid in het stadscentrum, zowel voor de auto als de fiets. Ook na de komst van alle nieuwe woningen. Daarnaast zijn er nieuwe parkeerregels die ingaan per 1 juni 2025. Op deze pagina leest u meer over de nieuwe parkeeraanpak en parkeerregels.

De ‘Integrale aanpak parkeren Stadscentrum Hoofddorp’ is voorgelegd aan de gemeenteraad. Op 1 februari heeft de gemeenteraad de nieuwe parkeeraanpak definitief vastgesteld. Het nieuwe parkeerbeleid geldt vanaf juni 2025. 

Parkeerplaatsen onder Centrumzicht en Parkzicht

Er zijn plannen voor de bouw van twee nieuwe appartementengebouwen op het huidige parkeerterrein naast het voormalige raadhuis: Centrumzicht en Parkzicht. Onder deze gebouwen komt een openbare parkeergarage met ongeveer 500 plaatsen. De balans tussen de vraag en het aanbod van parkeerplaatsen in het stadscentrum is onderzocht. Voor nu maar ook voor de toekomst als de nieuwe woningen zijn gebouwd. Daaruit blijkt dat er voldoende plaatsen zijn als er 500 worden bijgebouwd. Daarnaast reserveert de gemeente ruimte voor een parkeergarage van 200 plaatsen in het ontwikkelgebied aan de Binnenweg, mocht dat in de toekomst alsnog gewenst zijn.

Parkeerregels in het centrum wijzigen vanaf 1 juni 2025

Uit de reacties van inwoners en ondernemers kwam naar voren dat ze in hun eigen wijk willen blijven parkeren en dat de handhaving beter moet. Daarom worden de parkeerregels in het centrumgebied vanaf 1 juni 2025 aangepast. Het hele centrumgebied wordt dan betaald parkeren tot 21.00 uur. Dit geldt ook voor een aantal gebieden die nu blauwe zones zijn. Verder op deze pagina staat een afbeelding met een kaart. Blauwe zones in het centrumgebied verdwijnen, omdat met betaald parkeren we meer maatwerk kunnen geven om bepaalde belanghebbenden te laten parkeren en omdat blauwe zones minder makkelijk te handhaven zijn. Het tarief voor het parkeren op straat wordt in het centrumgebied hetzelfde tarief en wordt hoger dan het parkeertarief in de garages. Hiermee verwacht de gemeente dat bezoekers van het stadscentrum eerder in de parkeergarages parkeren. En dat bewoners meer plek houden om dichtbij huis te parkeren. Bij de Kruisweg blijft het ‘Shop-en-go'-tarief bestaan. Dat betekent dat de bezoeker minder betaalt bij een kort bezoek. Hoe langer het bezoek, hoe hoger de kosten.

Betaald parkeren in centrumgebied en omliggende wijken

Een andere veel gehoorde zorg van inwoners ging over een mogelijk waterbedeffect door het invoeren van betaald parkeren. Dat betekent dat er wordt uitgeweken naar plaatsen waar parkeren gratis is. Daarom wordt ook in omliggende wijken betaald parkeren ingevoerd. De gemeente gaat monitoren of deze maatregelen voldoende zijn. 

Kaart centrumgebied Hoofddorp

Legenda afbeelding 1 centrumgebied Hoofddorp

  • A= omgeving winkelgebied van Van Stamplein tot Kruisweg
  • B= omgeving Raadhuisplein 
  • C= Piratenwijk en Verzetsheldenbuurt
  • D= omgeving Parklaan, Leegwaterstraat, Kalorama, Oranje buurt 
  • E=  omgeving oude buurtje

Bezoekersregeling en vergunningen

Met de bezoekersregeling kunnen bezoekers van bewoners van het centrum goedkoper parkeren. In plaats van een dagkaart aan te schaffen, kunnen bezoekers van bewoners straks per uur tegen een lager tarief afrekenen. Daarmee wordt ook een kort bezoek aan bewoners, zoals mantelzorgers aantrekkelijker.  

Bewoners behouden hun bestaande parkeervergunningen. Bewoners met een ontheffing (voor de blauwe zone) komen ook in aanmerking voor maximaal twee parkeervergunningen. Bij de aanvraag wordt gekeken of de bewoner kan parkeren op eigen terrein. Heb je op eigen terrein plek om te parkeren dan kun je minder vergunningen aanvragen. Wanneer je bijvoorbeeld plek voor één auto hebt dan heb je recht op één vergunning. Heb je plek voor twee auto's op eigen terrein dan kun je geen vergunningen meer aanvragen. In de toekomst krijgen bewoners van gebied A en B geen vergunning meer voor een tweede auto.  

Ondernemers komen alleen in aanmerking voor een vergunning betaald parkeren als zij regelmatig moeten laden en lossen.

Gehandicaptenparkeerplaatsen

Er is aandacht voor gehandicaptenparkeerplaatsen die verplaatst moeten worden. Op straat maar ook op het Apriscoterrein en het Raadhuisplein zijn gehandicaptenparkeerplaatsen beschikbaar. Een deel hiervan gaat verdwijnen door de komst van de nieuwe woningen. Voor die gehandicaptenparkeerplaatsen gaan we een andere plaats, dicht bij het centrum zoeken. Het is ook mogelijk dat een deel van deze plaatsen in de ondergrondse parkeergarage zullen komen. Voor de mensen met een parkeerplaats op kenteken geldt dat we contact met hen zullen opnemen over een nieuwe locatie dicht bij huis.  

Fietsen veilig parkeren en tijdelijke stalling

Er is een grote behoefte aan het veilig stallen van fietsen in het centrum. Er komt daarom vanaf 2028 een bewaakte fietsenstalling in het nog te bouwen Voorzetgebouw aan het Raadhuisplein, voor het gebouw de Meerlanden naast de bioscoop. In de tussentijd komt er in 2024 aan de oostkant van het Burgemeester Van Stamplein een tijdelijke fietsenstalling met camera. Ook bij de nieuwe ingang van het vernieuwde winkelcentrum en de westkant van het Burgemeester Van Stamplein komt ruimte om fietsen veilig te parkeren op straat.

Nieuwe parkeerzones

Op dit moment wordt er een kaart gemaakt met uitleg over het nieuwe parkeerbeleid. Hierop is straks te zien welke regels er per parkeerzone gelden.

Vragen en antwoorden parkeren

Heeft u vragen over het nieuwe parkeerbeleid? Bekijk de pagina ‘Vragen en antwoordenexterne-link-icoon’. Hier vindt u de belangrijkste vragen en antwoorden over de nieuwe parkeeraanpak.