Logo van Lisserbroek dat doorverwijst naar de homepage

De bar van De Nooduitgang

Nieuwe muziek- en videostudio voor jongeren Lisserbroek

28 maart 2022
Lisserbroek

Op het oordeel van Boaz Jansens, namens Maatvast beheerder van jongerencentrum De Nooduitgang in Lisserbroek, kun je gerust afgaan. Hij is opgeleid op het gebied van audio en video en hij weet heus wel wat goede spullen zijn. “Heel goed”, noemt hij de nieuwe muziek- en videostudio Studio Exit.

Hij steekt een lofzang af over elk onderdeel. Microfoons, keyboards, elk knopje en vooral wat je ermee kunt; Boaz Jansens weet zeker dat De Nooduitgang weer vooruit kan. “Minstens zeven jaar, vlekkeloos”, zegt hij.

Nieuwe gezichten

“Het was ook wel nodig dat het jongerencentrum een impuls zou krijgen want om mee te kunnen blijven gaan met de tijd moet je wel blijven vernieuwen”, zegt hij. Studio Exit wordt op vrijdag 1 april officieel geopend in het bijzijn van wethouder Marjolein Steffens-van de Water (Jeugd & Onderwijs) maar is al ruim anderhalve maand in gebruik.

De jongeren komen erop af als vliegen op stroop, vertelt Boaz Jansens. Ik zie heel veel nieuwe gezichten, dat er hier een heel goede, professionele studio staat, vertelt zich snel door.”

Behalve de studio is de rest van het jongerencentrum ook vernieuwd. Een nieuwe bar, frisse kleuren en een andere inrichting, zorgen voor een moderne uitstraling.

Om het geheel helemaal af te maken, is er fraaie, veelkleurige en sfeervolle verlichting. Met zo’n inrichting spreekt jongerencentrum De Nooduitgang zijn eigen naam flink tegen. En dat is juist mooi, vindt Boaz Jansens want je moet je je juist thuis en welkom voelen. En die doelstelling lijkt nu al bereikt.

Boaz Jansens

Boaz Jansens. Foto: gemeente Haarlemmermeer.

Crowdfunding

De studio is in zijn geheel gefinancierd door de Stichting Leefomgeving Schiphol (SLS) en het Rabobank Coöperatiefonds. Zij verdienen het te worden genoemd, vindt Boaz Jansens. Waarvan akte.

De vrijwilligers van De Nooduitgang hebben via crowdfunding de verbouwing van het hele centrum gerealiseerd.

Het geld kwam niet zo maar op tafel. “We hebben samen met jongeren en vrijwilligers een doortimmerd plan geschreven. Want je kunt wel roepen wat je allemaal zou willen, maar dan kom je nergens. Je moet een doel hebben, je moet de haalbaarheid aantonen, je moet een buurtonderzoek doen en je moet wel een beetje zeker weten dat er belangstelling voor is.”

Jongeren van nu, weet Boaz Janssens, zijn bezeten van social media. Ze willen filmpjes maken, foto’s, videoclips editen, podcasts maken, rappen, ze willen hun materiaal kunnen bewerken. En dat kan nu allemaal met de nieuwe studio.

Droom

“Ik merk dat ze heel graag willen leren. Daarbij kan ik ook van betekenis zijn. Maar ze willen ook hun eigen nummers opnemen, er worden allianties gesmeed. Het is echt heel druk hier. Geen wonder ook. De jongeren stappen hier hun droom binnen, zo is het echt.”

Nog een laatste opmerking van beheerder Boaz Jansens: “De Nooduitgang ziet er door de studio en de verbouwingen anders uit maar één ding blijft altijd hetzelfde en dat is onze maatschappelijke functie. Je kunt in het jongerencentrum terecht voor advies, hulpvragen en steun voor allerlei zaken waar je tegenaan loopt.”

De bar van De Nooduitgang

De bar van De Nooduitgang. Foto: gemeente Haarlemmermeer