Geparkeerde auto's op het Apriscoterrein

Voldoende parkeerruimte na opheffing parkeerterrein Aprisco

05 juli 2023
Nieuws

Als het parkeerterrein Aprisco in het centrum van Hoofddorp wordt opgeheven, blijft er voldoende parkeergelegenheid over. Dat antwoordt het college van B en W op vragen uit de gemeenteraad. In plaats van het parkeerterrein komt een gebouw met 280 appartementen en ruim 200 parkeerplaatsen voor de bewoners van de appartementen. Het parkeerterrein wordt in de eerste helft van 2024 gesloten.

In 2022 bleek uit onderzoek dat van alle parkeerplaatsen in het centrum 66 procent bezet was. Wethouder Jurgen Nobel van Ruimtelijke Ordening en Wonen: “Eerder hebben we gezegd dat een parkeerdruk van 98 procent in de garages en 85 procent op straat acceptabel is. Er zijn dus voldoende parkeerplaatsen in het centrum om het opheffen van het parkeerterrein Aprisco op te vangen.” Na de zomer komt het college met een voorstel hoe voor de lange termijn gezorgd kan worden dat er voldoende parkeerplaatsen voor auto’s en fietsen in het centrum zijn.

Beschikbare capaciteit

Voor nu wil het college eerst de beschikbare capaciteit benutten, voordat er eventueel extra capaciteit bijgebouwd wordt, staat in de beantwoording aan de gemeenteraad. Mensen met een parkeervergunning die nu parkeren op het Apriscoterrein kunnen elders in het centrum parkeren. Voor mensen met een eigen gehandicaptenparkeerplaats gaat de gemeente kijken naar een passende oplossing.

Door goed te kijken naar wanneer welke bouwwerkzaamheden plaatsvinden de komende jaren, wordt gezorgd dat er  genoeg parkeerplaatsen zijn. “Alleen als op het parkeerterrein naast het nieuwe gemeentehuis gebouwd gaat worden, kunnen er in de piekmomenten tekorten ontstaan. We zijn nog aan het kijken welke maatregelen we kunnen nemen om het tekort zo klein mogelijk te houden”, aldus wethouder Jurgen Nobel.