Mignon met haar hulphond Bente.

Filmpjes over fysieke toegankelijkheid regelrechte hits

22 februari 2024
Meer voor Elkaar, Nieuws

Ze gaan door voor dé hit van de Lokale Inclusie Agenda (LIA) 2023. Ze scoorden dan ook enorm, de filmpjes van Cheryl Buitenhuis, communicatiemedewerker bij de gemeente, over de fysieke toegankelijkheid in Haarlemmermeer voor inwoners met een beperking.

De filmpjes worden terloops genoemd in een recente brief aan de gemeenteraad. Die wordt hiermee geïnformeerd over de acties die vorig jaar zijn uitgevoerd.

Cijfers

Ze staan tussen tal van andere niet minder belangrijke agendapunten zoals het verkrijgen van een toegankelijkheidsverklaring voor enkele websites waarvoor de gemeente verantwoordelijk is, het Informatiepunt Digitale Overheid (IDO) voor hulp bij het invullen van formulieren en het project waardoor gemeentelijke brieven begrijpelijker worden.

Maar door de cijfers zijn het de filmpjes van Cheryl Buitenhuis die er toch uit springen. Ze maakte er twee, beide van ongeveer één minuut. Een met de visueel beperkte Gerard in het centrum van Hoofdorp en de ander met Mignon, die zicht voortbeweegt in een rolstoel en haar hulphond Bente in en rond winkelcentrum De Symfonie in Nieuw-Vennep.

Bente

“Bente is echt een geweldige hond. Mignon kan niet zelf bij de liftknopjes maar die drukt Bente dan voor haar in. Hartstikke lief en leuk maar het is ook wel verdrietig om te constateren dat Mignon zonder hulphond geen gebruik kan maken van een lift in een winkelcentrum.”

De filmpjes werden op Facebook gezet. Die met Gerard werd 12,3 duizend keer bekeken. Die met Mignon ongeveer even vaak. De video met Mignon werd na een advertentie ruim 37,5 duizend keer aangeklikt. En de reacties hierop waren vaak positief. Een greep hieruit: ‘Bedankt voor het delen. Ik ga hier zeker meer aandacht aan schenken’, ‘Mooi inzicht in hoe je blinden echt kunt helpen. Goed gedaan, Gerard’ en ‘Heel goed dat een ervaringsdeskundige hier melding van maakt. Laten we er allemaal voor zorgen dat dit soort obstakels niet meer voorkomt’.

Gerard loopt over een blindengeleidestrook

Gerard test of er obstakels op de blindengeleidestrook staan. Afbeelding uit video

Chef-kok

Het was voor het eerst dat de gemeente het maken van de filmpjes voor de Week van de Toegankelijkheid en de Dag van de Witte Stok – want daar waren ze in eerste instantie voor bedoeld – niet uitbesteedde maar in eigen beheer nam. De klus kon prima worden overgelaten aan Cheryl Buitenhuis. Ze werkt helemaal nog niet zo lang bij de gemeente maar ze maakt wel al van kinds af aan filmpjes. “Mijn vader was chef-kok en dat inspireerde mij om filmpjes te maken van mijn eigen kookkunsten.”

Bewust is gekozen, zegt Cheryl Buitenhuis, om filmpjes te maken over de fysieke toegankelijkheid met grote nadruk op persoonlijke ervaringen van inwoners met een beperking. Want zulke filmpjes hebben meer impact, was de gedachte. En dat blijkt!

Op goed geluk

Voor die persoonlijke ervaringen kon ze prima terecht bij Gerard en Mignon (en Bente), beiden vrijwilliger bij de Belangengroep Gehandicapten Haarlemmermeer (BGH). “We zijn op goed geluk op pad gegaan. We wisten niet van tevoren wat we tegen zouden komen. Ik had dus geen script of zoiets, niet echt een plan. Die auto bijvoorbeeld die op de parkeerplaats de auto van Mignon blokkeert, is niet in scene gezet.”

“Sterker nog, de chauffeur had zijn auto eerder op een blindegeleidestrook neergezet, werd daarop geattendeerd en parkeerde zijn auto vervolgens zodanig dat Mignon geen kant op kon. En dat terwijl op de achterruit van haar auto een sticker is geplakt waarop staat dat er ruimte voor haar moet worden vrijgehouden. Je zou kunnen zeggen: misschien moet die sticker groter. Maar mogelijk kan ze dan niet meer goed door de achterruit kijken. Zo simpel is het dus allemaal niet.”

Bewustwording

“Ik denk dat de crux is dat we erop verdacht moeten zijn dat we mogelijk auto’s van fysiek beperkte mensen vastzetten en dat ze daardoor soms wel uren moeten wachten tot we terugkomen. Dat we dus zulke dingen checken voor we dóórlopen. Bewustwording dus.”

Niet onbeschoft

“We hebben die meneer gesproken. En hij was helemaal niet onaardig of onbeschoft. Hij was zich simpelweg van geen kwaad bewust en juist heel meewerkend. Ik moet toegeven dat mijn eigen bewustzijn door het maken van die filmpjes ook is vergroot. Ik heb zelfs een keer een container die op zo’n strook voor visueel beperkte mensen in de weg stond weggeduwd.”

Mignon met haar hulphond Bente.

Mignon met haar hulphond Bente. Afbeelding uit video.