Een sleutel met een sleutelhanger van een huisje

Een klacht indienen tegen een verhuurder

06 mei 2024
Nieuws

Verhuurders van woningen moeten zich aan regels houden. Sinds juli 2023 geldt de Wet Goed Verhuurderschap. Deze wet is er om huurders te beschermen. Als een huurder een klacht over een verhuurder heeft en zij het niet met elkaar kunnen oplossen, dan kan de huurder dit melden bij de gemeente. Een klacht gaat dan over het gedrag van de verhuurder. Voor de hoogte van de huurprijs en de servicekosten moet de huurder naar de huurcommissie.

Huurders kunnen verschillende soorten klachten melden. Bijvoorbeeld als de verhuurder te veel borg vraagt, geen schriftelijk huurcontract geeft of de huurder niet voldoende vertelt over de rechten, plichten en servicekosten. De verhuurder mag ook niet onterecht servicekosten en bemiddelingskosten vragen. Ook kunnen huurders discriminatie, intimidatie en ander ongepast gedrag melden.

Het is belangrijk dat verhuurders zich aan de regels houden en huurders eerlijk behandelen. Iedereen heeft recht op een veilige en eerlijke woonsituatie. Lees meer over het indienen van een klacht tegen verhuurders via https://haarlemmermeergemeente.nl/klacht-over-verhuurderexterne-link-icoon.

Sinds juli 2023 geldt de Wet Goed Verhuurderschap om huurders te beschermen.