Geboorteaangifte

Is er een kind geboren en doet u hiervan aangifte? Dat moet binnen 3 dagen na de geboorte in de gemeente waar het kind is geboren. Is het kind in de gemeente Haarlemmermeer geboren? U kunt dan digitaal of aan de balie aangifte doen.
Wilt u uw kind een dubbele achternaam geven? U kunt dan geen online geboorteaangifte doen. Bel voor een afspraak naar 0900 1852.

Hoe kan ik de geboorteaangifte doen?

Online

De aangifte van geboorte geeft u online door via de knop 'Geboorteaangifte doen'. Uw aangifte wordt door Burgerzaken gecontroleerd bij de verloskundigenpraktijk.

Staat uw verloskundigenpraktijk niet in het online formulier? Dan kunt u geen online geboorteaangifte doen. In dat geval vragen wij u om de gemeente te bellen via 0900 1852.

Aan de balie

U kunt aan onze balie Burgerzaken de geboorte aangeven. Maak daarvoor een afspraak via het afspraakformulierexterne-link-icoon.

Is het kind geboren in het Spaarne Gasthuis in Haarlem? Geef de geboorte door bij gemeente Haarlemexterne-link-icoon.

Wie kan geboorteaangifte doen?

Online

Alleen de vader of moeder van het kind kunnen online geboorteaangifte doen.

Aan de balie

Wie geboorteaangifte kan doen:

  • De vader of moeder van het kind.
  • Iemand die bij de geboorte aanwezig is geweest.
  • Een bewoner van het huis waar het kind is geboren.
  • Het hoofd of een gemachtigde van een inrichting waar het kind geboren is, bijvoorbeeld ziekenhuis of gevangenis.

Wanneer moet ik de geboorteaangifte doen?

Hieronder ziet u op welke dagen u de geboorteaangifte moet doen. Valt de laatste dag op een feestdag? Dan doet u de aangifte op de eerstvolgende werkdag.

Wanneer aangifte doen?
Geboren opAangifte op
zondagmaandag, dinsdag en woensdag
maandagdinsdag, woensdag en donderdag
dinsdagwoensdag, donderdag en vrijdag
woensdagdonderdag, vrijdag en maandag
donderdagvrijdag en maandag
vrijdagmaandag en dinsdag
zaterdagmaandag en dinsdag

Welke documenten heb ik nodig?

Online

  • Uw DigiD.
  • Erkenningsakte en akte van naamskeuze (in sommige situaties). 

Aan de balie

U neemt het volgende mee:

  • Een geldig identiteitsbewijs (paspoort, identiteitskaart of rijbewijs) van u en de moeder.
  • Verklaring van het ziekenhuis of verloskundige met de geboortedatum en geboortetijd van het kind.
  • Wilt u uw kind bijschrijven in uw trouwboekje? Neem dan uw trouwboekje of partnerschapsboekje mee.
  • Bent u ongehuwd en heeft u het kind vóór de geboorte erkend? Neem dan een afschrift van de erkenningsakte mee.
  • Heeft u voor de geboorte een akte van naamskeuze laten opmaken? Neem dan een afschrift van de akte van naamskeuze mee.

Kan ik de achternaam van mijn kind kiezen?

Alleen bij uw eerste kind kunt u de achternaam kiezen. Krijgt u daarna nog meer kinderen uit dezelfde relatie? Dan krijgen zij automatisch dezelfde achternaam als het eerste kind. Vanaf 1 januari 2024 kunt u uw kind 2 achternamen geven.

Lees meer informatie over het kiezen van de achternaam van uw kindexterne-link-icoon.

Wat kost een geboorteaangifte?

Geboorteaangifte kost niets.

Wanneer moet ik een verblijfsvergunning aanvragen voor mijn kind?

Is uw kind in Nederland geboren en heeft hij of zij nog geen verblijfsvergunning? Dan kunt u dit voor uw pasgeboren kind online aanvragen bij de Immigratie- en Naturalisatiedienstexterne-link-icoon. Op die website vindt u meer informatie over de voorwaarden, de kosten en het online indienen van de aanvraag.

Hoe kan ik mijn buitenlandse geboorteakte laten registeren?

Bent u in het buitenland geboren? Dan kunt u uw buitenlandse geboorteakte laten registreren in Nederland in de Basisregistratie Personen (BRP). Maak hiervoor een afspraak via 0900 1852.