Vragen en antwoorden bijeenkomst Quatrebras

Op 30 juni 2022 was er in het Dorpshuis een bijeenkomst over de plannen voor het derde en vierde deel van de woonwijk Quatrebras. In Quatrebras komen in totaal 736 woningen. Een derde deel daarvan is al gebouwd. De afgelopen jaren maakten we plannen voor de andere delen van Quatrebras en het aanpassen van de Robert Kochstraat. We vertelden tijdens de bijeenkomst wat dat voor omwonenden betekent. De vragen en antwoorden van de bijeenkomst staan op deze pagina.

Er waren ongeveer 55 bezoekers tijdens de informatieavond. Een combinatie van bewoners van de bestaande woningen, bewoners uit de nieuwbouw en toekomstige bewoners. Er was maar een enkele bewoner aanwezig was vanuit de Prinsenbuurt. Veel bewoners kwamen van de Robert Kochstraat (lage nummers) en de nieuwe Robert Kochstraat. Het was een bijeenkomst met bezorgde bezoekers. 

Openbaar vervoer

Er reden altijd al bussen over de Robert Kochstraat. In 2020 dachten we kort dat er geen lijnbus over de nieuwe Robert Kochstraat meer zou rijden. Omdat inwoners en de dorpsraad zorgen hadden over de bereikbaarheid spraken we met Connexxion en de Vervoerregio Amsterdam over het openbaar vervoer. We bekeken samen de buslijnen en pasten deze aan. Er blijft 1 bus rijden op de nieuwe Robert Kochstraat. Dat is buslijn 192. Deze rijdt 1x per uur per richting. Voor bewoners van zorgcentrum de Meerwende en Zuiderbogen blijft er dan een bushalte op loopafstand. 

De bushalte bij de Prins Mauritslaan komt niet terug. Er is een nieuwe halte: Badhoevedorp West. Samen met de halte De Meerwende bij hoek Robert Kochstraat/Kamerlingh Onneslaan zijn er genoeg bushaltes in de buurt. 

Connexxion maakte in 2020 een nieuw plan. Dat staat onder deze tekst. Het Dagelijks Bestuur van de Vervoerregio Amsterdam heeft het plan op 13 oktober 2022 goedgekeurd. Het plan is definitief en gaat in per 11 december 2022.

Afbeelding: kaart officiële route openbaar vervoer Badhoevedorp vanaf 11 december 2022

Kaart: officiële route openbaar vervoer Badhoevedorp vanaf 11 december 2022. Tijdelijk rijdt de bus nog niet over de Robert Kochstraat. Bekijk de informatie over het openbaar vervoer hier.externe-link-icoon

Inrichting Robert Kochstraat

Dit stuk Oleanderlaan is nog een bouwweg en is nog niet definitief. We pasten eind september het kruispunt aan. Zodat deze veiliger is en voldoende ruim voor de bussen van Connexxion. 

Nee.

De 2 straten uit de Prinsenbuurt (Prins Mauritslaan en de Prinsenpoort), worden aangesloten op de Robert Kochstraat. De overgang van de oude Robert Kochstraat naar de nieuwe en de Kamerlingh Onneslaan krijgt hetzelfde ontwerp als de nieuwe Robert Kochstraat. Op dit moment is de planning eerste kwartaal 2024. 

Ja, de nieuwe Robert Kochstraat voldoet aan de eisen van een 30 km/u straat en is geschikt voor alle type voertuigen. Hoe breed een weg moet zijn is landelijk afgesproken. Het huidige profiel van de Robert Kochstraat zit aan de bovenzijde van die bandbreedte.

Vrachtverkeer op de Robert Kochstraat

Tot eind 2022 rijdt het bouwverkeer voor de woningen en appartementen van Quatrebras Park Quartier II via de Robert Kochstraat. Daarna wordt het minder druk met bouwverkeer. Het bouwverkeer voor Quartier III rijdt via de Oleanderlaan en een bouwweg. 
Het normale vrachtverkeer (o.a. bevoorrading supermarkten en verhuisvrachtauto’s) zal via beide kanten van het dorp rijden. Dus via de nieuwe Robert Kochstraat, via de Oleanderlaan en vanaf de andere kant via de Pa Verkuijllaan. Het zijn allemaal openbare wegen. 

Dat bepaalt de chauffeur of het bedrijf waar deze voor rijdt. Alle wegen, ook de Robert Kochstraat, zijn open voor al het verkeer. We vragen de supermarkten of hun chauffeurs een andere route dorp in willen nemen.

Verkeer algemeen

We maakten een plan voor het verkeer in Badhoevedorp. Volgens dit plan, het verkeersstructuurplan (VSP) 2020, kan een knip in de Zeemanlaan. In een VSP staan afspraken over wat in de toekomst de belangrijkste wegen van het dorp zijn. We berekenden wat de gevolgen zijn van de knip voor het verkeer in het dorp. Daaruit blijkt dat de knip in de Zeemanlaan juist doorgaand verkeer uit het dorp weghoudt. Het verkeer in het centrum zelf verandert niet, want het centrum blijft van 2 kanten bereikbaar zoals het nu ook is. Alleen kan je niet meer dóór het centrum heenrijden met de brommer, auto, motor, bus of vrachtwagen.
Als de woningen in Quatrebras Park klaar zijn, kijken we of er verbeteringen voor het VSP nodig zijn. 

Nee. De Schipholweg blijkt goed te werken als toegangsweg naar Badhoevedorp. Ook zonder dat de Kamerlingh Onneslaan aansluit op de Schipholweg en zonder dat je, vanaf Haarlem, linksaf het dorp in kunt rijden naar de Sloterweg. Het aanpassen van de Kamerlingh Onneslaan en linksafverbod naar Sloterweg opheffen is niet nodig. Als Quatrebras Park klaar is beoordelen we het VSP nog een keer.

Creatief idee. Op dit moment nemen we dit niet mee in het in het ontwerp van de Schipholweg. Er is namelijk niet voldoende ruimte beschikbaar om een dergelijke aansluiting te kunnen maken. Daarnaast blijkt uit de doorrekeningen dat het verkeer op de Robert Kochstraat in de toekomst dusdanig omlaag gaat dat er geen aanvullende maatregelen nodig zijn.

Dit is een goed idee. We onderzoeken of het mogelijk is. Als er geen belemmeringen worden gevonden kan het voetpad binnen een aantal maanden worden aangelegd.

Hofje Robert Kochstraat 1 t/m 41

Het is openbaar gebied. Iedereen mag parkeren in het hofje. Natuurlijk moeten mensen wel netjes in de parkeervakken parkeren. 

Het is openbaar gebied. Iedereen mag parkeren in het hofje. Natuurlijk moeten mensen wel netjes in de parkeervakken parkeren. 

Het is openbaar gebied. Iedereen mag parkeren in het hofje. Natuurlijk moeten mensen wel netjes in de parkeervakken parkeren. 

Een grasveld en een paar bomen. 

De helling is inmiddels gemaakt. Deze is stevig genoeg is om de grond goed op zijn plek te houden.