Stemmen voor mensen met een visuele beperking

Heeft u een visuele beperking? Op donderdag 6 juni 2024 kunt u zelfstandig stemmen in het stembureau Cpunt in Hoofddorp. Dit doet u met hulp van een stemmal en een stembox. U leest hier hoe dat werkt.

Wat is er op dit stembureau anders?

Op dit stembureau kunt u een stemmal en een stembox gebruiken. Ook zijn er looplijnen aangelegd.

Er worden niet meer dan 3 kiezers tegelijk binnengelaten. Is dit maximum bereikt? Dan is er een aparte ruimte waar u rustig kunt wachten.

Waar is het stembureau voor mensen met een visuele beperking?

Tijdens de verkiezingen voor het Europees Parlement kunt u een stemmal en stembox gebruiken bij Cpunt in Hoofddorp. Dit heette eerder het Cultuurgebouw. Het adres in Raadhuisplein 3.

Het stembureau is toegankelijk met een rolstoel en is ook ingericht als prikkelarm stembureau.

Kunt u niet zelfstandig naar het stembureau Cpunt in Hoofddorp komen? Neem dan contact op met gemeente Haarlemmermeer via 0900 1852. Wij regelen vervoer voor u naar en van het stembureau.

Hoe werkt: de stembox

U kunt de kandidatenlijst beluisteren met de stembox met koptelefoon. Dit apparaat leest voor welke partijen en kandidaten op de lijst staan.

U krijgt ook het nummer van de gewenste partij en kandidaat te horen.

Hoe werkt: de stemmal

De stemmal is een plastic vorm met gaatjes. De gaatjes passen precies op het stembiljet. U legt de mal over het stembiljet.

De kandidatenlijst van de politieke partijen zijn op de stemmal aangegeven met voelbare cijfers in braille. Heeft u de partij van uw keuze gevonden? U vindt de juiste kandidaat door onder de partij de gaatjes te tellen. Met het potlood kunt u daarna het gewenste vakje rood kleuren. U kunt gebruik maken van een stembox om te horen waar de gewenste partij en kandidaat staat.

In de video Stemmen met een stemmalexterne-link-icoon wordt uitgelegd hoe dit werkt.

Kan ik de kandidatenlijst vooraf beluisteren?

U kunt de kandidatenlijst beluisteren met de stembox. Dit kan voordat de verkiezingen worden gehouden. Neem hiervoor contact op met gemeente Haarlemmermeer via 0900 1852.

Meer weten over stemmen met een stemmal en stembox?

Lees meer informatie over stemmen met een oogaandoeningexterne-link-icoon op de website van de Oogvereniging. Bel de Ooglijn via 030 29 45 444 of stuur een e-mail naar ooglijn@oogvereniging.nl.