Bewakingscamera

Camera’s en veiligheidsrisicogebied in Zwanenburg

27 maart 2024
Nieuws, Veiligheid

Burgemeester Marianne Schuurmans gaat camera’s plaatsen in de wijk in Zwanenburg waar de afgelopen anderhalve week drie vuurwerkexplosies plaatsvonden. Ook wordt het gebied een veiligheidsrisico-gebied. In zo’n gebied kan de politie bijvoorbeeld preventief fouilleren. “Ik vind het echt onverteerbaar dat bewoners in gevaar worden gebracht. Je moet je veilig kunnen voelen in je eigen buurt. En het maakt me écht kwaad dat voor dit soort gewetenloze criminaliteit jongeren, pubers nog, worden geronseld. Het lijkt een landelijk fenomeen te zijn geworden, maar je hoopt natuurlijk dat dit niet onze gemeente gebeurt. Maar helaas komt het dus ook hier voor.”

Dit maakte Marianne Schuurmans dinsdagavond 26 maart bekend tijdens een bewonersbijeenkomst in jongerencentrum De Basis in Zwanenburg. Tijdens deze bijeenkomst werd ook bekend gemaakt dat er inmiddels vijf verdachten zijn aangehouden: alle vijf jongeren uit Rotterdam in de leeftijd van 16 tot 17 jaar.

Extra inzet politie

Tijdens de bijenkomst waren er vragen over de privacy in relatie tot het cameratoezicht en of deze camera’s real life worden bekeken. De politie gaf aan dat dit inderdaad tot de mogelijkheden behoort. Ook vertelde de politie dat er extra inzet is: mensen uit politieteams uit andere gemeenten doen nu ook dienst in Zwanenburg. Ook waren er vragen over het gebruik van camerabeelden die door omwonenden aan de politie zijn gegeven. Hen werd verzekerd dat deze beelden, als ze gebruikt worden in het onderzoek, zo onherkenbaar mogelijk gemaakt worden.

De recherche houdt er rekening mee dat de aanleiding ligt bij een conflict in de criminele sfeer gericht op één persoon binnen een familie, waarvan nu onschuldige mensen/familieleden de dupe zijn geworden. Veel mensen gaven dinsdagavond aan hier ongerust over te zijn en dat zij bang zijn dat er nog meer explosies zullen plaatsvinden.

Bel 112

Zowel de politie als burgemeester Schuurmans hebben de aanwezigen dringend gevraagd om 112 te bellen als zij iets verdachts zien, of iets gehoord hebben. Anoniem melden kan ook, via Meld Misdaad Anoniem (0800-7000). Hier zitten getrainde mensen die het verhaal op de juiste manier kunnen overbrengen aan de recherche.

In Zwamenburg worden camera's geplaatst. Foto: Shutterstock.

Jongeren

Als laatste vroegen zowel de burgemeester als de officier van justitie aandacht voor het feit dat criminelen voor dit soort afrekeningen vooral jongeren inzetten. Deze jongeren worden voor een paar honderd euro geronseld, zij weten vaak niet eens waarom zij ergens zwaar vuurwerk neer moeten leggen. Maar als ze hiervoor gepakt worden, dragen ze dit feit wel levenslang met zich mee.

Niet tolereren

Marianne Schuurmans: “Ik ben blij dat we de inwoners een luisterend oor hebben kunnen bieden, en dat we ze enigszins hebben kunnen geruststellen. Maar dít is een landelijk probleem en we moeten dit probleem in al zijn facetten aanpakken. Criminaliteit is een kwestie van vraag en aanbod: we moeten niet alleen kijken naar het aanbod, maar wat mij betreft wordt ook de vraag aangepakt. Er worden nu onschuldige slachtoffers gemaakt, dit kunnen en mogen we niet tolereren.”