Evenement melden

Wilt u een klein evenement organiseren? Dan meldt u dit minimaal 14 dagen van te voren bij de gemeente.
Het gaat dan bijvoorbeeld om een straatfeest of een buurtbarbecue. Als u aan een aantal voorwaarden voldoet, is een evenementmelding aan de gemeente genoeg. Bijvoorbeeld als er niet meer dan 300 personen komen. Anders vraagt u een evenementenvergunning aan. Het melden van een evenement kost niets.

Moet ik mijn evenement melden?

U moet uw evenement melden als het voldoet aan deze voorwaarden:

  • Het evenement vindt plaats in de open lucht en op 1 locatie.
  • Er komen niet meer dan 300 personen.
  • Het evenement is op maandag tot en met zaterdag tussen 7.00 en 23.00 uur of op zondag tussen 13.00 en 23.00 uur.
  • Er is vóór 7.00 uur en na 23.00 uur geen muziek. Muziek is toegestaan tot een sterkte van 70 decibel (gemeten op de dichtstbijzijnde gevel).
  • Er worden maximaal 5 kleine voorwerpen (objecten) van minder dan 25 vierkante meter geplaatst.
  • Er is een aanspreekpunt van de organisatie aanwezig. Hij of zij is vooraf bij de gemeente bekend gemaakt.
  • Het evenement vindt niet plaats op de rijbaan, het (brom)fietspad of op een parkeerplaats.
  • Het evenement zorgt niet voor overlast voor verkeer en hulpdiensten

Is het nodig dat wegen worden afgesloten? Of houdt u een optocht? Teken dit in bij de aanvraag. Of geef de route aan op een stadsplattegrond en lever die in bij de aanvraag. Het kan dat de gemeente daardoor meer informatie opvraagt om een beslissing te kunnen nemen.

Hoe meld ik mijn evenement bij de gemeente?

U meld uw plannen via het online meldingsformulierexterne-link-icoon. Bent u particulier, dan heeft u hiervoor DigiD nodig. Meld u een evenement namens een organisatie, dan heeft u eHerkenning nodig.

Mag ik alcohol schenken tijdens het evenement?

  • Wilt u tegen betaling alcoholische dranken schenken? Vraag dan een ontheffing van de Alcoholwet aan.
  • Haalt u als organisator van het buurtfeest vooraf geld op bij de deelnemers om alcohol in te kopen? De inspectie van de Voedsel- en Warenautoriteit ziet dit als een vorm van het verstrekken van alcohol tegen betaling. Ook hiervoor vraagt u een ontheffing van de Alcoholwet aan.
  • Neemt elke deelnemer zijn of haar eigen alcoholische drank mee? Een ontheffing is dan niet nodig.

Hoe zit het met filmopnames? Moet ik die melden?

In principe niet. Sinds juni 2021 worden filmopnames niet meer gezien als een evenement. U hoeft bij de gemeente dus niet meer te melden dat u filmopnames gaat maken. Toch zijn er situaties waarvoor u toestemming moet vragen om te mogen filmen:

  • Gaat u de weg (gedeeltelijk) afsluiten of gaat u voorwerpen plaatsen? Meld dit dan minstens 28 dagen van tevoren via de pagina Tijdelijke verkeersmaatregel en/of Gebruik openbare grond.
  • Maakt u gebruik van de openbare ruimte?  Dan heeft u hiervoor toestemming nodig. U vraagt dit aan door een e-mail te sturen naar info@haarlemmermeer.nl.
  • Maakt u gebruik van (nep) wapens, (politie) uniformen, politieauto’s of explosieven? Dan heeft u hiervoor toestemming nodig van de politieexterne-link-icoon.

Informeer omwonenden en bedrijven binnen een straal van 100 meter van de filmopnames op tijd over uw plannen. Doe dit het liefst schriftelijk.

Waar kan ik terecht met vragen?

Heeft u nog vragen? Neem dan contact op met Team Vergunningen via 0900 1852. Of stuur een e-mail naar ov.evenementen@haarlemmermeer.nl.